MAATWERK

Wie ben ik?

Gegroeid uit de interesse voor oude techniek en met een achtergrond van elektronika-opleidingen, heb ik de stap gezet om met mijn hobby een trapje hoger te gaan: het maken van kabelbomen voor de oldtimer.

Vaak wordt bij een restauratie de kabelboom vergeten, of komt deze enkel ter sprake bij het niet-functioneren van elektrische zaken. In principe vervaardig ik voor elke oldtimer, vanaf 1945 tot jaren 1980, de kabelboom. Heeft uw auto nog carburateur(s) en dus nog géén injectie? Heeft uw auto nog geen diagnose-stekker, boordcomputer of andere digitale zaken, kortom het is nog eerlijke, ouderwetse elektriciteit, dan bent u hier aan het juiste adres.

Wat doe ik?

Een hoofdreden om met mijn zaak te beginnen was de teleurstelling die ikzelf had ervaren bij aankoop van een nieuwe kabelboom: ze zijn erg complex om het zonder een behoorlijk schema of handleiding tot een goed einde te brengen, soms waren ze oncompleet of niet voor het specifieke model en soms waren prijzen erg hoog. Dit spoorde me aan om het anders te doen. Ik kreeg het gevoel van “dit kan ik beter”.

Hoe ga ik te werk?

Sommige oldtimers rijden nog perfekt, andere zijn in restauratie en rijden dus niet, nog andere hebben een kortsluiting (brand) gehad en zijn enkel “in panne”,… En elke oldtimer, merk, model, bouwjaar, kan nog eens verschillen. Daarom maak ik graag een afspraak om vrijblijvend te komen kijken. Enkel dan kan ik zien wat er juist wordt verlangd en kan ik inschatten hoeveel werk ik moet verrichten. Ik zal u op dat moment ook een prijs opgeven; dat gaat nu eenmaal niet zonder de auto gezien te hebben. En daardoor is dit bezoek dus ook vrijblijvend: beslist u toch niet met mij in zee te gaan, wordt er niets aangerekend. Ik kom graag naar u toe, ongeacht de afstand!

Voor te starten heb ik altijd een correct (!) elektrisch schema nodig, en natuurlijk de oude kabelboom. Aan de hand van deze 2 zal ik aan uw nieuwe kabelboom kunnen beginnen.

Elke kabelboom wordt naar originele specificaties gemaakt. Toch zullen vaak de stekkers modernere stekkers zijn omdat deze niet meer te redden zijn, niet meer gemaakt worden, nergens meer in stock liggen. De ommanteling zal ook gebeuren in een duurzaam en temperatuursbestendig materiaal. Bij de oudere types die draad gebruiken die met katoen omvlochten is, zal ik ook terug katoendraad gebruiken. Originaliteit, duurzaamheid en veiligheid staan centraal.

Staat uw auto in mijn werkplaats, dan kan ik hier de oude kabelboom uitbouwen, de nieuwe maken en installeren, en uiteraard ook testen. Staat uw auto bij u in restauratie en kom ik enkel de oude boom bij u ophalen en “kopiëren”, dan kan er geen test gebeuren. Ik zal altijd bereid zijn om u een bezoek te brengen wanneer de boom wordt ingebouwd, gewoon voor de laatste details die niet op mijn werkbank konden gebeuren. Ook indien u hulp bij de installatie nodig hebt, kan u op mij rekenen.

CWL, de specialist in kabelbomen voor oldtimers